Hartwall Arenan pelivalot uusittiin television ehdoilla

4.5.2020

Hartwall Arenan valaistusuudistuksen toteuttanut Easy LED oy asensi areenan kattoon lähes sata suurtehovalaisinta. Uudet ledivalaisimet syttyvät ja sammuvat nopeasti ja ne voidaan himmentää portaattomasti.
 
Timo Isotahdon ja Jari Väänänen

Uusien suurtehovalaisinten asennus kesti kokonaisuudessaan noin kuukauden, mutta välissä olleet hallin tapahtumat pilkkoivat urakkaa. Valaistusuudistuksen taustalla olivat pääasiassa KHL-liigan uudistuneet valaistussäännöt ja edellisten valaisimien tiuha huoltotahti.

- Aikaisemmin meillä oli 2 000 watin monimetallivalaisimet pelivaloina. Valaisimet alkoivat tulla elinkaarensa päähän ja niitä piti huoltaa paljon, Hartwall Arenan kiinteistöjohtaja Jari Väänänen kertoo viime vuonna toteutetusta uudistuksesta. 

Nykyiset 1 500 watin ledivalaisimet säästävät sekä energiaa, että huoltokustannuksia. Huollettavuus olikin suuressa osassa uusia valaisimia etsittäessä. Käyttöaikaa ledeille on luvattu 70 000 tuntia ja muiden valaisimien tavoin niitä ei tarvitse huoltaa usein. 

Valaistuksen uusiminen toteutettiin KHL-liigan valaistusohjeen mukaisesti. Ottelut televisioidaan, joten suurin osa vaatimuksista liittyi televisiointiin, joka vaatii täydellistä välkkymättömyyttä ja riittävää valotehoa. Uusi valaistus onkin tuplasti kirkkaampi kuin vanhalla valaistustekniikalla toteutetuissa halleissa. 

- Isoin ero on siinä, että suomalaisen liigajääkiekon valaistus toteutetaan enemmän katsomon ehdoilla, kun taas KHL-valaistus toteutetaan television ehdoilla johtuen sen laajasta maantieteellisestä levinneisyydestä, Easy LEDin projektipäällikkö Timo Isotahdon kertoo.
  

Vertikaalisen valon määrää lisättiin runsaasti 

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vertikaalisen valon määrää lisättiin paljon. Ledivalaisimien etuna on myös se, että ne saadaan päälle ja pois nopeasti. Edellisiä valaisimia piti jäähdytellä ennen seuraavaa käynnistystä, joten ne eivät sopineet väliaikanäytöksiin. 

Lisäksi vaihdon yhteydessä valojen ohjaus siirrettiin DMX-järjestelmään, joka mahdollistaa muutokset ja säädöt useammasta ohjauspisteestä areenan eri osista. Jos ohjaajalla ei ole käytössään valopöytää, voidaan valoja säätää myös järjestelmän rinnalle asennetuista ohjaus- paneeleista. 

- DMX on ollut jo pitkää teatterissa ja musiikissa käytössä, koska sillä saadaan nopeasti valoefektejä aikaiseksi. Samasta syystä DMX on nyt myös tulossa jääkiekkopuolelle väliaikaesitysten takia. Vanhalla teknologialla valoefektit eivät onnistu, sillä kun ne sammutetaan, menee useita minuutteja saada ne takaisin päälle, Isotahdon selittää. Vertikaalisen valon määrää lisättiin runsaasti areenalla. Kuva: Easy LED oyValaisinprojektissa vertikaalisen valon määrää lisättiin runsaasti. Uudet valaisimet säästävät sekä energiaa, että huoltokustannuksissa.

Valomies voi ohjelmoida DMX-järjestelmään valonäytöksen jo valmiiksi tietämällä vain lamppujen osoitteet ja paikat hallissa. Tätä varten valot on jaettu yhteentoista ryhmään ja ryhmien sijainnista on tehty kartta, joka voidaan antaa asiakkaalle. Vanhoja valaisimia jätettiin edelleen hallin kattoon, mutta uudet valaisimet mahdollistavat niistä luopumisen tarvittaessa. 

- Konserttikäyttöön jätettiin edelleen 2 000 wattiset valoheittimet, joita säädetään omalla ohjaimella, Väänänen kertoo.
  

Aikataulupaineissa urakka pilkottiin osiin 

Työ toteutettiin hallin tapahtumien ehdoilla ja projektin toteuttamiseen oli vain lyhyitä pätkiä tapahtumien väleissä. Tarjousvaiheessa oli jo selvää, että aikataulu oli tiukka ja lähtökohtana oli se, että urakkaan voitiin käyttää vain tietyt viikot. Tapahtumien välissä töitä tehtiinkin tiiviisti. 

- Erityispiirre urakassa oli se, että aikavälit olivat niin tarkkoja, mikä oli ihan ymmärrettävää. Työn katkonaisuus vaati tarkkaa suunnittelua ja miettimistä, oliko aikataulu yhtään realistinen, Isotahdon kertoo. 

Mekaanisia kappaleita testattiin jo ennen varsinaisia asennuksia ja projekti suunniteltiin tarkasti. Erityisen tärkeää oli miettiä, mitä asennuksia tehtiin missäkin välissä. 

- Työtä tehtiin päällekkäin uusien ja vanhojen valaisimien kanssa. Teimme mekaanisen asennuksen etukäteen ja sitten välissä oli hallin tapahtuma, jonka jälkeen töitä jatkettiin, Isotahdon kertoo. 

- Tapahtumien aikana asennustyöt eivät saaneet näkyä missään. Esimerkiksi keikan aikana ei saanut näkyä, että työt ovat kesken, Väänänen jatkaa. 

Areenan ja Easy LED yhteistyö oli projektin tiukan aikataulun takia välttämätöntä. Hallilla tehtiin valmisteluita, kuten purettiin kaukalo ja siirrettiin katsomot pois tieltä. 

- Hyvänä erityispiirteenä oli tiukka yhteistyö Hartwallin kanssa ja tiesimme koko ajan, mitä tilaaja halusi ja urakan ilot ja surut jaettiin yhdessä, Isotahdon kiittelee.