Pikalatauksesta superiin

31.1.2020

Suomi liittyi eurooppalaiseen suurteholatausasemien Ionity-verkostoon, kun se ja K-ryhmä avasivat uudet suurteholatausasemat loka-marraskuussa Lahteen, Hämeenlinnaan ja Paimioon.

Suurteholatausasemilla sähköautoja voi ladata teoriassa jopa 350 kW teholla. K-ryhmän Paimion Neste K:lle lokakuussa ja Lahteen Kariston Neste K:lle ja Hämeenlinnaan Tiiriön Citymarketin pihalle marraskuussa ja avaamat suurteholatausasemat kuuluvat saksalaisten autonvalmistajien vuonna 2017 perustamaan Ionity-suurteholatausasemaverkostoon.

Yhteensä verkostossa on tällä hetkellä jo yli 200 latausasemaa eri puolilla Eurooppaa, ja uusia rakennetaan jatkuvasti lisää. Latausverkoston tavoitteena on mahdollistaa myös pidempien matkojen sujuminen sähköautoilla ilman tuntikausia kestäviä pysähdyksiä, ja poistaa näin viimeinen este sähköautojen yleistymisen tieltä.

Sähköautot kuluttavat maantieajossa tyypillisesti 20 - 30 kWh sadalla kilometrillä, eli monien autojen vastaanottamalla 150 kW latausteholla sadan kilometrin matkalla tarvittavan energiamäärän saa ladattua noin kymmenessä minuutissa.

Suomessa on myös neljäs sähköautojen suurteholatausasema, Fortumin asema Lohjan ABC:llä, mutta pääasiassa sähköautojen pikalatauksessa käytetään tällä hetkellä enintään 50 kW tehoisia (125 A / 400 V) pikalatauspisteitä, joita on jo reilut 200 eri puolilla Suomea.

Tesla 3:n lataus onnistuu, mutta Model S:n ei

Tällä hetkellä myynnissä olevista sähköautoista lähes kaikki rajoittavat suurimman lataustehon enintään 150 kilowattiin, mutta ainakin Porschen sähköautot ja Tesla Model 3 pystyvät vastaanottamaan yli 200 kW:n lataustehon.

Myös Tesla 3:n lataus onnistuu Ionityn latausasemilla, sillä auto ja asemat käyttävät CCS (Combined Charging System) Combo 2 -lataustekniikkaa. Sen sijaan Tesla Model S:n ja X:n omistajat joutuvat tyytymään Teslan omien Supercharger-asemien 120 kW lataustehoon, ennen kuin Yhdysvalloissa jo lanseeratut, 250 kW tehoiset V3 Supercharger-latausasemat tulevat myös Eurooppaan.

Useimpien eurooppalaisten automerkkien lisäksi myös esimerkiksi Kiat ja Hyundait on varustettu CCS-pikalatausliittimillä, kun taas japanilaiset autonvalmistajat luottavat pääasiassa CHAdeMO-standardin mukaiseen pikalataukseen, eikä niiden lataus näin ollen onnistu Ionityn latausasemilla.

Eltel vastasi kaikista asennuksista

Eltel Networks oy vastasi kaikista Ionityn Lahden, Hämeenlinnan ja Paimion latausasemien asennus- ja käyttöönottotöistä. Toimitukseen kuuluivat kaikki maanrakennus- ja kaapelointityöt sekä muuntamon, keskusyksikön ja latauslaitteiden asennus, testaus ja käyttöönotto.

Asemat on liitetty 20 kV keskijänniteverkkoon. Eltel Networksin projektipäällikkö Arto Mertalan ja liiketoimintajohtaja Antti Ruohoniemen mukaan asemilla käytetään Ionityn omia muuntamoita.

– Varsinaisen muuntamon lisäksi asemilla on virtayksikkö, joka tasasuuntaa 480 voltin vaihtovirran latauksessa käytettäväksi max 950 voltin tasasähköksi. Asemien 1 250 kVA muuntamot ovat suhteellisen isoja, esimerkiksi maaseudun puistomuuntamot ovat yleensä niitä pienempiä, Mertala ja Ruohoniemi kertovat.

Ionityn Suomen latausasemilla voi ladata tällä hetkellä samanaikaisesti kahta ajoneuvoa, mutta asemien 1 250 kilowatin liittymät mahdollistavat useampien rinnakkaisten latauspisteiden lisäämisen asemille tulevaisuudessa sähköautojen määrän kasvaessa.

Mertalan mukaan suurteholatausasemien rakentaminen ei juurikaan poikennut tavanomaisemmista muuntajien rakennustöistä.

– Samanlaisia yksivaiheisia kaapeleita sinne vedettiin kuin muihinkin suurvirtajärjestelmiin, Mertala kertoo.

Koulutetut asentajat hoitavat kytkennät

Eltel Networks on kouluttanut kaksi sähköasentajaa latauspisteiden asennus- ja kytkentätöihin.

– He ovat erikoistuneet kaikkiin sähköautojen latausratkaisuihin ja ovat käyneet aikaisemmin monia muita koulutuksia, mutta tätä varten he kävivät myös Ionityn Hollannissa järjestämän kurssin, Mertala kertoo.

Pelkästään kahden miehen varassa latauspisteiden asennustyöt eivät kuitenkaan ole, vaan peruslatauspisteiden asennuksen katsotaan kuuluvan nykyisin jo sähköasentajien perusammattitaitoon. Monilla Eltelin asentajilla on kokemusta myös suurteholatauspisteiden asentamisesta, sillä yritys on rakentanut suuren osan Teslan Suomen Supercharger-asemista.

Auton lataaminen Ionity-asemilla maksaa K-latauspalvelussa kahdeksan euroa per lataus.

– Onhan tuo aika kätevää, että viikon ajot pystyy lataamaan kaupan pihassa yhden kauppareissun aikana, Mertala tuumaa.

  

  

Ionity-latausasemaverkoston sivut