Sähkölentokoneiden nousukiidon tiellä on vielä monta mutkaa

4.5.2020

Sertifiointikustannukset hankaloittavat uusien sähkölentokoneiden yleistymistä. Uuden lentokoneen sertifioiminen markkinoille maksaa valtavasti ja pienellä yrityksellä harvemmin on varaa kustantaa prosessia.

Monella yrityksellä olisi intoa tehdä sähkölentokoneita, mutta varsinainen käyttöönotto voi olla varsin hintavaa ja muutamat konevalmistajat ovatkin ajautuneet konkurssiin ennen sertifioinnin valmistumista. 

– Uuden yksimoottorisen koneen sertifiointi maksaa noin 75 miljoonaa dollaria ja sisään vedettävillä laskutelineillä kustannukset nousevat jo 100 miljoonaan dollariin. Kun puhutaan kuusipaikkaisesta suihkukoneesta, kustannukset voivat nousta jopa miljardiin dollariin, kalifornialaisen startup-yrityksen Ampairen Inc:n varatoimitusjohtaja Susan X. Ying kertoi Suomen ekologisen ja sähköisen lentämisen konferenssissa Finlandia-talossa.  

Maaliskuussa järjestetty konferenssi keräsi noin sata ihmistä kuulemaan viimeisimpiä uutisia sähköisestä lentämisestä. Konferenssissa puhuttivat muun muassa hybridilentokoneet ja pienkenttien tärkeys. 

Konferenssissa päivitettiin viimeisimpiä uutisia sähköisen lentämisen osalta. Tapahtuman järjestivät MAF Suomi – Suomen lähetyslentäjät ry ja Helsingin sähkölentokoneyhdistys ry. 

Jälkiasennuskone tarkoittaa vanhan muuttamista hybridiksi 

Sertifioinnin vaikeuden ja hitauden takia Ampaire päätti tehdä retrofitin eli niin sanotun jälkiasennuskoneen täysin uuden koneen sijaan. Käytännössä se tarkoittaa jo olemassa olevan konemallin muokkaamista hybridiksi vaihtamalla toinen moottori sähköiseen voimansiirtolinjaan. Jälkiasennuksen etuna on se, että täyden sertifikaatin sijaan se tarvitsee vain lisäsertifikaatin. 

– Uuteen lentokoneeseen voi toki sisällyttää teknologiaa, jolla on parempi energiatehokkuus, mutta jälkiasennuksen tapauksessa on mahdollista hyödyntää jo olemassa olevaa valmistustekniikkaa, Ying sanoi. 

Ampairen jälkiasennuskoneella voidaan saavuttaa jopa 70 prosentin energiasäästöt 90 kilometrin matkalla ja 50 prosentin energiasäästöt 450 kilometrin matkalla. Merkittävää on myös, että kuluttajien luottamus jälkiasennuksia kohtaan on oletettavasti korkeampi kuin täysin uusia futuristisia malleja kohtaan, sillä muoto on tuttu.

   
Pienkentät ovat tärkeitä sähköiselle ilmailulle 

Sähkölentokoneen kantama on edelleen usein lyhyempi kuin perinteisen lentokoneen. Siksi riittävän tiheä lentokenttäverkosto onkin merkittävässä osassa ilmailun sähköistämisessä. 

– Maailmassa on paljon pieniä lentokenttiä, kuten Malmin kenttä, joita meidän tulisi hyödyntää, Ying selitti.

Nykyisten sähkölentokoneiden kantama on riittävä kattamaan suurimman osan Euroopan sisäisistä lennoista. 

– Euroopan lennoista 93 prosenttia on vähemmän kuin 500 mailia. Tämä on myös välimatka, jota pidetään optimina sähkölentokoneille, Helsingin sähkölentokoneyhdistys ry:n puheenjohtaja Janne Vasama sanoi. 

Akkuteknologia kehittyy kuitenkin jatkuvasti ja sähkölentokoneiden kantama nousee varmasti tulevaisuudessa. Nordic Network for Electric Aviationin (NEA) projektinjohtaja Maria Fiskerudin mukaan akkukapasiteetin voidaan olettaa jopa kaksinkertaistuvan lähivuosina.