Viron sähköautoilu näyttää mallia

31.5.2017

Viro on sähköautoilun edelläkävijämaa, sillä sinne valmistui vuonna 2012 ensimmäisenä maailmassa koko maan kattava sähköautojen pikalatausverkosto. Se on osa Elmo-projektia (Eesti Elektromobiilsuse programm).

Elmon (Eesti Elektromobiilsuse programm) kotisivuilta löytyy kartta Viron pikalatausasemista. Mikäli kuvake on sininen, latausasema on vapaa ja mikäli kuvake on keltainen, asema on varattu. Punainen kuvake tarkoittaa vikatilaa tai huoltotöitä. Kuva www.elmo.ee.

Virossa on 167 pikalatausasemaa ympäri maan. Niistä 102 on kaupungeissa ja 65 teiden varsilla. Kahden aseman välinen maksimietäisyys on 60 kilometriä.

Pikalataus vie aikaa akun koosta riippuen 15-30 minuuttia. Osoitteesta www.elmo.ee on mahdollista seurata latausasemien tilaa. Kun latausasemakuvake näkyy sinisenä, asema on Eero Velisten mukaan pikalatausasemaverkoston käytettävyys on hyvä. Kuva Alexandra Maltusch.vapaa ja kun kuvake on keltainen, asema on varattu. Mikäli kuvake on punainen, kyseisellä latauspisteellä on jokin vika tai se on huollossa.

– Latausverkoston käytettävyys on hyvä. Keskimäärin virheitä latausasemissa tapahtuu neljä kertaa kuukaudessa ja kun asemia on yhteensä 167, niin tämä on hyvä lukema, Viron ABB AS:n Field Service Manager Eero Veliste selvittää.

Sähköautoa käyttävät voivat valita kolmen eri hinnoittelupaketin väliltä käyttäessään pikalatausasemia. Vähän ajaville on tarjolla paketti, jossa ei ole kuukausi maksua, vaan lataaminen maksaa 1,5 euroa kymmeneltä minuutilta. Keskimmäisen paketin kuukausihinta on 10 euroa ja jokainen lataus maksaa 2,5 euroa.

Paljon ajaville tarjotaan pakettia, jonka kuukausimaksu on 30 euroa ja mikäli kuukausittainen latausmäärä ylittää 150 kilowattituntia, maksaa yksi lataus 1,2 euroa. Yhtä pikalatausasemaa saa maksimissaan käyttää 60 minuuttia kerrallaan.

Latausasemien sijoittaminen oli suuri työ.

– Täytyi ottaa huomioon, kenelle maa kuuluu, riittääkö verkon kapasiteetti ja mistä latausasemaan saa vedettyä sähköt. Lisäksi latausaseman lähellä tulisi olla esimerkiksi wc, kauppa tai huoltoasema. Kaikki latausasemat eivät ole hyvissä paikoissa, Veliste sanoo.  

Tallinnassa latausasemia on 27 ja etenkin taksikuskien mielestä se on liian vähän. Virossa toimii kolme taksiyhtiötä ja lisäksi on muutama yksityisyrittäjä, joilla on käytössään ainoastaan sähköautoja. Maassa sähköautoilua tuetaan monin eri tavoin, sähköautot voivat muun muassa käyttää bussikaistaa ja julkiset parkkipaikat ovat niille ilmaisia.

Virossa toimii kolme taksiyhtiötä ja lisäksi on muutama yksityisyrittäjä, joilla on käytössään ainoastaan sähköautoja. Kuva Iida Salmivesi.

Virosta löytyy 167 pikalatausasemaa ja niiden välinen etäisyys on maksimissaan 60 kilometriä. Kesällä 2017 Elmon verkostoon on tulossa yksi uusi latauspiste. Kuva Iida Salmivesi.Osana Elmo-projektia on Elmorent-palvelu, joka toimii samaan tapaan kuin kaupunkipyörät. Suomessa vastaavaa palvelua pienemmässä mittakaavassa tarjoaa Ekorent. Elmorentin asiakkaat voivat vuokrata sähköauton miltä vaan vuokrausasemalta ja palauttaa sen mille vaan vuokrausasemalle.

Näitä asemia on yhteensä 12, joista 10 on Tallinnassa ja kaksi Tartossa. Mikäli asiakas jättää auton latausasemalle, joka ei kuulu edellä mainittujen 12 aseman joukkoon, siitä peritään erillinen maksu.

Palvelu hinnoitellaan ajoajan mukaan, eikä käyttöaikaa ole rajattu. Ensimmäinen ajotunti maksaa autosta riippuen kolme tai kuusi euroa ja sen jälkeiset tunnit kolme euroa. Pikalatausasemat Elmorentin asiakkaille ovat ilmaisia. Palvelun käyttäjäksi rekisteröityminen vaatii virolaisen ajokortin.

– Auton vuokraus Elmorentistä on halvempaa kuin taksilla matkustaminen ja etenkin yritykset käyttävät tätä paljon hyväkseen työmatka-autoilussa, Veliste kertoo.