Häiriönhavaintojärjestelmä tunnistaa tunnelin poikkeustilanteet

10.9.2019

Dynniq Finland oy:n Jarkko JohanssonJarkko Johanssonin mukaan häiriönhavaintojärjestelmä tunnistaa myös ajoneuvojen nopeuksia, mutta poliisin valvontaan häiriönhavaintokameroita ei käytetä.

Dynniq Finland oy:n Keilaniemen tunneliin toimittamassa, kroatialaisen Telegran valmistamassa, häiriönhavaintojärjestelmässä on koneoppimisominaisuus, joka oppii tunnistamaan häiriötilanteet, kuten esimerkiksi pysähtyneet ja hitaat ajoneuvot, sitä paremmin, mitä pidempään järjestelmä on käytössä.

Dynniqin liikenteenhallintajärjestelmätoimituksen projektipäällikkönä vuoden 2018 alusta vuoden 2019 elokuun alkuun työskennelleen Jarkko Johanssonin mukaan aikaisemmin vastaavat järjestelmät kalibroitiin manuaalisesti valmiiksi tunnistamaan kaikki mahdolliset häiriötilanteet, mutta nyt koneäly oppii tunnistamaan erilaisia poikkeustilanteita paitsi kuvadatan pikselimäärästä, myös aiemmista hälytyksistä.

– Uusi järjestelmä ei lähetä poikkeavasta tilanteesta automaattisesti hälytystä, vaan vertaa tilannetta ensin nopeasti aiempaan vastaavaan tilanteeseen. Näin esimerkiksi tunnelissa pöllyävästä lumesta mahdollisesti aiheutuvat turhat hälytykset saadaan rajattua pois, Johansson kertoo.

Ennen Keilaniemen tunnelin rakentamista järjestelmää testattiin läheisessä Kehä I:n Mestarintunnelissa, jossa se onnistui Johanssonin mukaan vähentämään turhien hälytysten määrää.

Häiriönhavaintojärjestelmään kuuluu 38 kiinteää kameraa, minkä lisäksi tunnelia seurataan yhdellätoista suunnattavalla liikennekameralla. Kamerat on liitetty ulkokeskusten kytkimiin pääasiassa neljän kameran ryhmissä. Keskukset on yhdistetty yksimuotokuiduilla palvelimiin, mutta yhteydet keskuksilta kameroille on tehty kuparilla ja POE-virransyötöllä.


Lisää aiheesta: Keilaniemen tunneli on täynnä tekniikkaa